Od ponad 12 lat nasza branża przeżywa rozkwit sektora organizacji imprez masowych. Co rusz nowe hurtownie wpisują się w harmonogram targowy. Sezon back2School, czy też od kilka lat także sezon świąteczny, to czas intensywnej pracy dla wszystkich graczy na rynku. Wśród nich niestety co raz więcej pojawia się malkontentów, którzy widzą przewagę słabych punktów w tego typu imprezach. Co jednak targi mają na celu? Jakie przynoszą korzyści? Dlaczego tak wiele firm podejmuje się ich organizacji? I co ważne - dlaczego mimo licznych narzekań - dostawcy nadal w nich uczestniczą? Rozebraliśmy ten problem na części.
Czemu służą targi?
Nad argumentem osobistego spotykania się ze swoimi klientami nie ma co się zastanawiać. W każdym biznesie kontakt bezpośredni służy budowaniu relacji, poznania się i lepszego zaprezentowania swojej oferty. Nasza branża ubolewa nad brakiem targów ogólnopolskich. Niestety brak zainteresowania ze strony sklepikarzy tego typu imprezami, wymagającymi dość często dalszych podróży, ponoszenia kosztów i poświęcenia się wyłącznie zakupom, a nie sprzedaży tłumaczą naturalną śmierć ogólnopolskich imprez. Jak wiadomo i wystawcy z tego typu eventów nie są tak bardzo zadowoleni. Dlaczego? Bo są one mało mierzalne!
Podczas targów ogólnopolskich, a owszem zdobywa się nową, liczną bazę potencjalnych klientów, jednak na targach praca w ich pozyskaniu się nie kończy.
Każdy nowy klient to nakład dużo większej pracy. Czy opłacalnej - wszystko zależy od wielu czynników:
- Czy potrafisz sprzedać swój produkt?
- Czy klient go właśnie teraz potrzebuje, a jeśli nie, to czy potrafisz wzbudzić u niego potrzebę jego posiadania?
- Czy cena i jakość Twojej oferty jest zgodna z oczekiwaniami rynku?
- Czy klient zna dobrze Twoją konkurencję?
- Czy oferujesz dużo bonusów w ramach współpracy?
- Czy jesteś otwarty na negocjacje?
- Czy oferujesz usługę posprzedażową?
- Czy klient jest finansowo zdolny do zakupu?
- i wiele innych...
Z kolei podczas targów organizowanych przez hurtownie sprzedaż produktu odbywa się tu i teraz. A więc:
- Klient zna już Twoją firmę.
- Zna część Twoich produktów, a resztę pokazujesz mu podczas targów.
- Na targach obecni są wyłącznie klienci branżowi wpisujący się w Twój target.
- Ich zakupy w tym czasie są bonusowane w ramach akcji targowych organizowanych przez Twoją firmę i przez organizatora.
- Masz mierzalny obraz ile w danym dniu sprzedałeś - targi mają charakter typowo sprzedażowy.
- Wielokrotnie podczas nieformalnych bankietów masz możliwość integracji z klientami hurtowni.
Kto traci, kto zyskuje?
Organizacja imprezy targowej to naprawdę duże przedsięwzięcie. Wybór odpowiedniego miejsca, catering, stoiska targowe, promocja targów, obsługa gości, pomysł i realizacja atrakcji targowych... To wielomiesięczna praca wszystkich pracowników hurtowni. Cel jest konkretny - sprzedać jak najwięcej i sprawić, aby klient został dopieszczony.
Z punktu widzenia organizatora targów czyli hurtowni można dopatrzyć się wiele korzyści, jakie czerpie on z takiego przedsięwzięcia:
- Jeżeli dobrze przekalkulować, to organizacja imprezy targowej jest dość często formą dodatkowego zarobku. Oczywiście nie można się temu sprzeciwić - dlaczego ktoś, kto podejmuje się takiemu wyzwaniu ma nie zarobić...
- Klienci hurtowni zyskują dodatkowe terminy płatności - często nawet ponad 3 - miesięczne.
- Za pieniądze wystawców lokalna hurtownia zadba o klienta i stworzy między nim a sobą więź wzajemności.
- Wystawcy targowi zaprezentują ofertę, która nie jest dostępna na półkach sklepowych u organizatora targów.
- Znaczna część pracy sprzedażowej spadnie na dostawcę.
Z punktu widzenia wystawcy zdania są podzielone. Niestety poza korzyściami wynikającymi ze sprzedaży do naszej redakcji dochodzą komentarze typu:
- Koszt udziału w targach jest zbyt wysoki.
- Oferowane są zbyt długie terminy płatności.
- Liczba targów organizowanych w Polsce uniemożliwia normalną, codzienną pracę i angażuje wszystkich pracowników przez okres około 2 miesięcy.
Skoro więc tak liczna grupa od wielu lat narzeka to czemu nadal się wystawia na targach? I to nie chodzi o małe firmy, które aby funkcjonować na rynku muszą się pokazywać, ale o duże międzynarodowe firmy. Niestety w kuluarach na ten temat mówi się naprawdę dużo. Jedno jest pewne - jeśli targi byłyby tak nieopłacalnym i złym przedsięwzięciem ich liczba nie rosłaby w tak zatrważającym tempie.
W tym miejscu możemy tylko skonstatować nasze rozważania sentencją: Do zobaczenia na targach:)
Lista targów Anno Domini 2016
Jeżeli na liście nie ma terminu, o którym Ty wiesz - napisz do nas: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
MARZEC
3 - EURO-TRADE Kraków/ mini targi
16 ? FAMEX, Radom
31 - HELKRA, Warszawa
31.03. ? 01.04 ASTRA Łomża
KWIECIEŃ
1 ? CENTRUM, Ostrołęka, Hotel Kuźnia Napoleońska (film: https://www.youtube.com/watch?v=p-M2A4e3n-o)
1 - KRAM, Obrzycko
2-3, WIKR, Warszawa
5 ? HALIM, Częstochowa
5-6 ? PANDA, Biała Podlaska, Hala Sportowa PSW
6 - BESKID PLUS, Bielsko-Biała, hotel Widok
6-7 ? MONIKA, Bydgoszcz, hala Łuczniczka
7 ? BAWI, Białystok, Hotel Gołębiewski
7 - Corrado, Jastrzębie Zdrój, Gościniec Zamkowy, Kończyce Małe
8-9 ? ABRO, Warszawa, Hotel Trylogia, Zielonka (film: https://www.youtube.com/watch?v=RK4T6_mS0MQ)
12 ? GA-BO, Lublin, Stadion Arena
12 ? PAXER, Olsztyn, Hotel Omega
12 ? HALIM, Łódź, Miejska Arena Kultury i Sportu Atlas Arena
13 - AZET, Zamość, Hotel Artis
13 - ABC, Kraków, Chemobudowa
13-14 BERTUS, Poznań, Hotel Delicjusz
13-14 Marker Siedlce, Sala Orchidea
14 - LUKA, Katowice, Centrum Expo Silesia, Sosnowiec
14 - DANDA, Kielce, Centrum Biznesu
15 - KODI, Lublin, Hotel Luxor
15 -16 - B&S Szczecin, Hotel Grand Lubicz, Ustka
15 - 16 Ateneum, Kraków
16-17 ? ERA, Augustów, Oficerski Yacht Club RP Pacifik
21 - INTEGRO, Białystok, Centrum Konferencyjno-Biznesowe Stadionu Miejskiego
21 - KARO, Poznań, Hotel Novotel
21-22 - KTW BIS, Bydgoszcz, siedziba firmy
22-23 - Hasta Poznań, Hotel 500, Tarnowo Podgórne
23 - CDN, Jelenia Góra, Hotel Jan, Wojcieszyce
23 ? Grafit, Zawiercie, Hotel Villa-Verde (10:00 ? 18:00)
23 - KLEKS Toruń, Hotel Rubbens & Monet, Łysomice k/Torunia
23 - Zemar, Międzyrzecz, Hotel Paradise, Torzym
26 - MISIEK, Rzeszów, Rezydencja Alabaster
27-28 ? Euro-Trade, Kraków, Chemobudowa
MAJ
5-6 ? Alfa, Zemborzyce ? Tereszyńskie, Kontakt z Magdą Czyżewską
5 ? RESGRAPH, Rzeszów, Hotel Rzeszów
6 - GROSS WAZIA/ FIMAR, Łódź, Hotel Borowiecki
6 -7 - ARTIM, Opole, Zajazd U Dziadka
7 ? ATUT, Wrocław, Kompleks Hotelowo-Rekreacyjny GEM
9 - Partner XXI PIK, Bydgoszcz, Hotel Faltom - Gdynia
10 - Kamil Malec, Kielce, siedziba firmy
13 ? Hurt-Papier, Rzeszów, Hotel Ziemowit
13 - R-R, Bydgoszcz, Zajazd Fojutowo
13-14 - HASTA, Wrocław, Hala Sportowa Hasta La Vista
14 - OSAA, Uzdrowisko Wieniec - Zdrój
19 ? Euro-Trade, Rzeszów, Hotel U Kroczka
19 - SCHEMAT, Sieradz, siedziba firmy
20 - Kograko, Dębica, Hotel Lord
20-21 - Rodan Kobylanka
19-21 ? Targi Gift Show - Warszawa, ul. Marsa
28 - HASTA, Poznań
CZERWIEC
3 - Grafit Kielce, siedziba firmy
WRZESIEŃ
9-10 - Konsorcjum Biuro Klub
PAŹDZIERNIK
1-2 - B&S Szczecin, hotel Senator
7-8 - Konferencja Biuro Plus, Czeladź
14 - HURT PAPIER Rzeszów
14 - KODI, Lublin
IX-X MONIKA Bydgoszcz