Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna
 

Skomplikowane ustawodawstwo, różnorodna interpretacja przepisów podatkowych, ograniczenia w kosztach, biurokracja, brak wsparcia polskich eksporterów oraz problematyka przetargów to „6 największych barier dla rozwoju biznesu" jakie wskazano podczas debaty w siedzibie Krajowej Izby Gospodarczej. Organizatorem wydarzenia była Polska Izby Artykułów Promocyjnych.

 

Debata z udziałem ekspertów, posłów na Sejm, mediów i organizacji zrzeszających  przedsiębiorców przyciągnęła liczne grono słuchaczy. W pierwszej kolejności dyskutowano o skomplikowanym ustawodawstwie oraz tym, jak przedsiębiorcy mają sobie radzić w gąszczu przepisów.

- W 2014 r. zajęliśmy niechlubne I miejsce w liczbie nowych aktów prawnych publikując 25634 dokumentów. Jestem wrogiem nadregulacji. Trzeba się temu ostro przeciwstawiać aby nastąpiła normalizacja życia społecznego i gospodarczego – powiedziała Anna Kalata, była Minister Pracy i Polityki Społecznej.

Kolejnym problem jest różnorodna interpretacja przepisów.

- Mamy do czynienia nie tylko z różną interpretacją prawa np. w zależności od miast a nawet dzielnic, ale także zauważamy paraliż decyzyjny. Z jednej strony urzędnicy boją się podjąć wiążące decyzje. Z drugiej podejmują najczęściej te na niekorzyść podatnika  – powiedział Robert Załupski, dyrektor generalny OOH magazine.

Ryszard Marcińczak, prezes  Warszawskiej Izby Gospodarczej podkreślił, że małe i średnie przedsiębiorstwa to 82% polskiej gospodarki, które generują największe przychody dla Państwa. Potwierdził, że właśnie małą firmę najszybciej można rozłożyć decyzją urzędu skarbowego. W jego opinii powinniśmy skupić się na innowacyjności polskich przedsiębiorstw, która jest kluczem do dalszego sukcesu Polski. 

- Przedsiębiorcy zorientowali się, że jak nie będzie reprezentacji, to żaden z ich problemów nie zostanie rozwiązany. Muszę podkreślić, że wszelkiego rodzaju izby powstały oddolnie – powiedział Marcińczak.

O problemie nieproporcjonalności kar do przewinień poruszanym na Komisji Gospodarki mówił Marcin Święcicki – poseł na Sejm RP.  - Orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego o zasadzie proporcjonalności mówią, że kara powinna być najmniejsza, która wywołała pożądany skutek – mówił poseł Święcicki.

Ma wielką nadzieję, że wszystko pójdzie w stronę wspierającą rozwój przedsiębiorczości.

Tematem biurokracji zajmowano się w kontekście rozliczania wniosków unijnych.

Paulina Zadura-Lichota, dyrektor Departamentu Rozwoju Przedsiębiorczości i Innowacyjności Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wskazywała na pozytywne zmiany w rozliczaniu wniosków unijnych.

- System nowych dotacji jest w miarę jednolity. Wprowadziliśmy system społecznych konsultacji oraz jednolity generator wniosków, co umożliwi lepsze wydatkowanie środków unijnych. 

Kwestie przetargów i ich wadliwego rozstrzygania w oparciu o kryterium cenowym nadal są dużym problemem małych i średnich firm. 

- Mam wrażenie, że pętla na szyi przedsiębiorcy zaciska się coraz bardziej co jest bardzo złym sygnałem – mówi Anna Szcześniak, dyrektor Instytutu Badań nad demokracją i przedsiębiorstwem prywatnym. - Przedsiębiorcy muszą poświęcać co raz więcej uwagi i ponosić coraz większe wydatki aby sprostać ustawodawcy. W przypadku przetargów tylko 7-9% składanych ofert wygrywa – dodała Anna Szcześniak. 

- Reforma i gotowość do zmian musi się zacząć się teraz. Przedsiębiorcy muszą stawiać i co więcej podkreślać uczciwość prowadzenia działalności gospodarczej. W mojej opinii inflacja prawa jest nieporozumieniem – powiedziała Anna Szcześniak. 

O ograniczeniach w kosztach prowadzenia działalności mówiono w kontekście wydatków na reklamę.

- Nie wiem dlaczego branża artykułów promocyjnych jest ograniczona limitami. To nie tylko niesprawiedliwość w odniesieniu do innych mediów, ale także duże ograniczenie w rozwoju branży, kilkudziesięciu tysięcy przedsiębiorców działających na tym rynku – powiedział Tomasz Chwiłowicz, prezes Polskiej Izby Artykułów Promocyjnych.

Prezes PIAP podkreślał, że właśnie artykuły promocyjne mogą być dźwignią w rozwoju małych i średnich przedsiębiorców. Ku zaskoczeniu gości pokazał właśnie taką dźwignię.

- Małe i średnie przedsiębiorstwa nie stać na drogą reklamę w TV, radiu czy prasie. Dlatego najlepszym nośnikiem informacji o ich firmie i reklamy, jest Internet i właśnie artykuły promocyjne. 

- Musimy podkreślić, że artykuły promocyjne są codziennym narzędziem pracy, choć dla wielu osób w tym urzędników kojarzą się wyłącznie z upominkami reklamowymi. Najmniejszy billboard świata czyli długopis, notes, kalendarz, koszulka, ubranie firmowe, kubek, kalendarz, dysk przenośny służą nam codziennie, a dla firmy przekazującej takie artykuły są właśnie nośnikiem reklamy – powiedział Robert Załupski.

Nieodpłatne przekazanie towarów ograniczone jest do kwoty 10 zł – czyli ok., 2,4 Euro. Przykładowo w innych krajach: Austria - 40 EUR netto, Belgia - 50 EUR netto, Hiszpania - 90 EUR netto, Irlandia - 20 EUR netto.

Anna Kalata zwróciła uwagę na fakt, że tylko 15% przedsiębiorców zrzesza się w organizacjach przez co ich głos nie jest słyszalny przez rząd. Wskazała na problem słabego wsparcia polskich eksporterów. Skomplikowane procedury, obawy o wsparcie polityków dla przedsiębiorstw jakie chcą wchodzić na nowe rynki to największe problemy z jakimi musimy się uporać jak najszybciej.

Zarząd Polskiej Izby Artykułów Promocyjnych zapowiada kontynuację podjętych podczas debaty działań. Zamierza zwrócić się do przedstawicieli Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Gospodarki oraz Posłów z oficjalnym listem, w którym przedstawi postulaty poruszone podczas debaty w imieniu wszystkich przedsiębiorców. 

Na zdjęciu uczestnicy panelu dyskusyjnego

 

 

Wybrane ogłoszenia

Kolorowe maseczki w dwóch rozmiarach.
5 kolorów zabawy.
Nowe tonery do drukarek Canon.
Ogromna paczka kredek
To najtańsze urządzenie drukujące do zastosowań do ...
Podręczna drukarka etykiet
Samoprzylepne uchwyty do większości rodzajów kabli ...
Idealna do domowego biura.
Alpino Experience Dual Artist 12 kolorów
Teczka Zippi Bag z metalowym zamkiem.
Poszukujemy osoby chętnej dołączyć do naszego zesp ...

Losowo wybrane artykuły branżowe

  • Sprytne DIY – ozdoby na Halloween własnej roboty

    Niedługo Halloween – święto duchów, upiorów i wampirów. Moda na przyjęcia halloweenowe przywędrowała do Polski zza oceanu – Polacy coraz chętniej świętują ten dzień, szczególnie zaś lubią go dzieci. Jeśli również planujesz w tym roku halloweenową zabawę – nie zapomnij o nastrojowych dekoracjach. Podpowiadamy jak wykonać je własnymi siłami w domu.

    Więcej…  
  • Bezpłatna produkcja przyłbic dla szpitali - branża pomaga

    Nasza branża pomaga jak może. Z początkiem kwietnia, razem z takimi firmami jak: CX Dystrybucja, ROZETTE, Biurfol, NM Revolution, ST. Majewski, Grafik Katowice, Tierra Group, Tymos, Super Office, Gremo, BIC, Leniar oraz Aliga zorganizowaliśmy zbiórkę artykułów dla dzieci ze szpitali onkologicznych, a ze wszystkich stron dochodzą kolejne informacje wsparcia w walce z koronawirusem.

    Więcej…