Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna
 

Poświąteczny sezon wyprzedaży ruszył pełną parą. Każdy z nas liczy na niższe ceny a sprzedawcy na pozbycie się towarów zalegających w magazynach. Dość często jednak słyszymy, że "produkt przeceniony nie podlega reklamacji".

Tornistry przecenione nie podlegają reklamacji – sprzedawca, który informuje o tym klientów – łamie prawo. Nawet rzecz kupioną na wyprzedaży można reklamować, ale już jej zwrot zależy tylko od dobrej woli sprzedawcy. Przypominamy o prawach klientów korzystających z wyprzedaży

W czasie sezonowych wyprzedaży klienci powinni pamiętać o kilku podstawowych zasadach:

2 lata – tyle wynosi czas na zgłoszenie reklamacji. Reklamację składamy w sklepie, w którym zrobiliśmy zakupy. Najlepiej na piśmie. Kupując rzeczy na wyprzedaży, ekspozycji lub z promocji – mamy tyle samo praw, co w przypadku zakupu po cenie regularnej.

• Możemy żądać: w przypadku rzeczy kupionych po 25 grudnia - naprawy, wymiany, obniżenia ceny (konsument musi wskazać o ile powinna spaść cena) lub gdy wada jest istotna - zwrotu pieniędzy. Wybór należy do klienta.

1 rok od momentu zauważenia wady – w takim czasie musimy zawiadomić sprzedawcę o tym, że produkt jest wadliwy.

Zwrot produktu, który po prostu nam się nie podoba – zależy tylko od dobrej woli sprzedawcy. Gdy oferuje możliwość zwrotu towaru, sam określa warunki. Może żądać np. dołączenia opakowania, metek. W zamian – może zaproponować konsumentowi m.in. zwrot gotówki, wymianę czy bon na zakupy w tej samej sieci.

Dowód zakupu – jest konieczny do zgłoszenia reklamacji. Najprostszym jest paragon, który powinniśmy dostać od każdego sprzedawcy, nawet handlującego na bazarze. Ponadto – dowodem zakupu może być też potwierdzenie płatności kartą, wyciąg z konta, faktura, a nawet zeznania osób, które nam towarzyszyły podczas zakupów. 

Zwracajmy uwagę również na sztuczki sprzedawców:

5,99 zł brzmi lepiej niż 6 zł - magiczne końcówki 99 groszy, odpowiednie ułożenie towarów na półce, muzyka, duże koszyki – to sztuczki sprzedawców, których nie zawsze jesteśmy świadomi, a ich celem jest zachęcenie do kupowania. Warto poznać choćby niektóre z nich.

• Inne ceny - zdarzają się różnice w cenach podanych przy towarze z cenami zakodowanymi w kasie, czytniku oraz podanymi w gazetkach reklamowych. Ważne: cena podana na półce lub na metce jest obowiązującą. W związku z tym, mamy prawo kupić produkt po tej właśnie cenie.

Gratisy muszą być bezpłatne jednak w rzeczywistości za taki prezent albo musimy zapłacić, albo okazuje się, że zakup towaru bez upominku jest znacznie bardziej opłacalny. Zdarza się, że kupując w komplecie np. tornister i piórnik, zapłacimy więcej niż wtedy, gdy te same produkty weźmiemy osobno. Pamiętajmy, że towar oznaczony jako gratis musi być bezpłatny.

• Reklamacja z pudełkiem? Opakowanie nie jest konieczne do złożenia reklamacji, dlatego sprzedawca nie może go wymagać od klienta.

Pomoc dla konsumentów: Inspekcja Handlowa, rzecznicy konsumentów, Federacja Konsumentów pod numerem infolinii 800 007 707. Porady są udzielane także drogą elektroniczną pod adresem Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. .


Komentarz Małgorzaty Cieloch z UOKiK (MP3; 7,69 MB)

Żródło: UOKIK

Wybrane ogłoszenia

Kolorowe maseczki w dwóch rozmiarach.
Nowość w ofercie Rozette.
To najtańsze urządzenie drukujące do zastosowań do ...
Nowość w ofercie HAMELIN
Zestaw pudełek ozdobnych
Totalny hit tego roku.
Pióra wieczne i kulkowe na naboje.
Idealne do tworzenia zestawów prezentowych.

Losowo wybrane artykuły branżowe

  • Bariery komunikacyjne i kulturowe hamują gospodarkę światową

    Bariery komunikacyjne i kulturowe mają ogromny wpływ na prowadzenie działalności przez firmy, które poszukują nowych rynków w innych regionach świata, co potwierdza raport przygotowany przez The Economist – Competing across borders (Konkurencyjność na rynkach zagranicznych).

    Więcej…  
  • Jak zrobić makijaż superbohatera?

    Odkryj krok po kroku, jak zrobić idealny makijaż dla superbohatera na karnawał, imprezy kostiumowe lub festiwale, używając makijażu Jovi Face Paint, bardzo łatwego w aplikacji, pokrywającego i w miękkiej fakturze. Odpowiedni od 3 lat. Nie zawiera parabenów i jest wolny od głównych alergenów.

    Więcej…