Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna
 
  • Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przetestował 10 modeli tornistrów.
  • Czy mają odblaski, jak funkcjonalne są ich uchwyty, szelki i budowa, ile ważą, czy wytrzymają upadki i obciążenia.
  • UOKiK podpowiada, co sprawdzić w sklepie, aby plecak był wygodny. 190 testów, ponad 1723 wyniki.

Książki, zeszyty, piórnik, kanapki, woda... Gdzie to wszystko pomieścić? Zaraz zabrzmi pierwszy dzwonek i powróci odwieczny dylemat rodziców i uczniów – jaki tornister wybrać? Walory estetyczne to jedno, jednak czy wiemy, który produkt będzie bezpieczny i wygodny dla naszych pociech?


 Żródło: https://www.uokik.gov.pl/

Tornister to podstawowy punkt na liście wyprawki szkolnej. Przy wyborze warto zwrócić uwagę na jego funkcjonalność, wytrzymałość oraz przede wszystkim bezpie­czeństwo dla kręgosłupa dziecka. Jak można to sprawdzić w praktyce? Wyjaśniamy to w #UOKiKtestuje, w którym zbadaliśmy 10 modeli tornistrów różnych marek. Spe­cjaliści z laboratorium UOKiK ocenili tor­nistry pod kątem obecności odblasków, funkcjonalności i wytrzymałości. Spraw­dzili też, ile waży każdy model, i czy spody tornistrów są wodoodporne – wyjaśnia Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

 

Jak wybierano tornistry?

Do badań wytypowano 10 modeli tornistrów na podstawie rozeznania rynku przeprowadzonego przez Inspekcję Handlową w maju 2021 r. w sklepach internetowych i stacjonarnych w całej Polsce. Badania wykonali pracownicy w laboratorium UOKiK w Lublinie posiadającym akredytację zgodnie z normą PN-EN ISO/IEC 17025:2018Wszystkie modele posiadały usztywnione dno oraz plecy, regulowane szelki oraz uchwyt do podnoszenia. Metody badań opracowano z wykorzystaniem normy DIN 58124, która opisuje wymagania dla tornistrów szkolnych. Badania wszystkich modeli wykonano w ten sam sposób, w tych samych warunkach. Tornistry przeszły w sumie 190 testów, podczas których uzyskano 1723 wyników cząstkowych.

 

Jak sprawdzano tornistry i co stwierdzono? 

 

W 6 badanych kategoriach przyznano określoną liczbę punktów. Po zsumowaniu okazało się, że liderem edycji został tornister marki Kayokki. Zaraz za nim na podium znalazła się marka ST. Majewski Bambino oraz Real Madrid. Szczegółowe dane na temat oceny i zastosowanych metodologii znaj­dziesz w „Informacji z badania”.

Porady dla konsumentów

Tornister ze sztywną konstrukcją jest zdrowszy dla kręgosłupa i sprzyja prostowaniu się dziecka. Taka budowa chroni też plecy przed uwieraniem, nawet jeśli rzeczy w środku nie są ułożone. Badane modele nie posiadały pasów biodrowych, ale warto pamiętać, że ich obecność pozwala na lepsze rozłożenie ciężaru i odciążenie kręgosłupa dziecka. Jest to szczególnie istotne podczas dłuższego noszenia ciężkiego tornistra.

Zalecana waga tornistra z wypełnieniem, którą uznaje się za nieszkodliwą dla dziecięcego kręgosłupa wynosi 10-15 proc. wagi ucznia, czyli dziecko ważące 40 kg powinno dźwigać nie więcej niż 4-6 kg. Dlatego wybieraj najlżejszy plecak, dostosuj go do wzrostu dziecka i tego, co będzie w nim nosić. Sprawdzaj regularnie wagę i zawartość tornistra, szczególnie młodsi uczniowie często wrzucają tam rzeczy, które nie są niezbędne w szkole, a znacznie zwiększają ciężar na plecach.

Bezpieczeństwo uczniów w drodze do szkoły poprawiają odblaski. Są konieczne, jeśli dziecko porusza się poza terenem zabudowanym. Dzięki nim nawet w pochmurne, szare dni będzie z daleka widoczne dla kierowców. Najlepiej, aby tornister lub plecak miał odblaski z tyłu, z boku i na szelkach. Można je także np. naszyć na ubranie lub nosić na ręce.

Możesz liczyć na Inspekcję Handlową i UOKiK

Wszelkie zastrzeżenia dotyczące bezpieczeństwa i oznakowania produktów można zgłaszać  wojewódzkim Inspektoratom Inspekcji Handlowej.

Jeżeli produkt ma wadę, zwróć się z reklamacją do sprzedawcy. Masz na to dwa lata od daty zakupu. Możesz żądać naprawy lub wymiany towaru, obniżenia ceny, a gdy wada jest istotna – zwrotu pieniędzy. Brak paragonu niekoniecznie uniemożliwia skuteczne złożenie reklamacji. Dowodem zakupu może być również wyciąg z konta czy karty kredytowej, faktura VAT, zamówienie złożone w sklepie internetowym itp.

Pamiętaj, że w przypadku zakupów przez internet masz 14 dni na odstąpienie od umowy (tzw. prawo do namysłu), a następnie 14 dni na zwrot produktu. W przypadku zakupów w sklepie stacjonarnym nie zawsze będziesz mieć możliwość zwrotu. Zależy to od sprzedawcy, regulaminu i zasad danego sklepu. Więcej o twoich prawach dowiesz się na prawakonsumenta.uokik.gov.pl.

 


REKLAMA

Wybrane ogłoszenia

Ręcznie malowane torebki.
Poszukujemy osoby chętnej dołączyć do naszego zesp ...
Idealna dla dzieci i dorosłych.
Płyny do czyszczenia sprzętu elektronicznego.
SPRĘŻONE POWIETRZE CLEVERTON 600ml
Pióra wieczne i kulkowe na naboje.
Nowość w ofercie Rafcom.
Pudełko zawierające 12 kolorowych kredek z wymazyw ...
Recenzja stworzona przez Olę z : https://www.faceb ...
5 kolorów zabawy.

Losowo wybrane artykuły branżowe

  • 6 zalet korzystania z kredek woskowych

    Kredki woskowe, nazywane inaczej świecowymi, mają bardzo długą tradycję. Zostały wynalezione w 1903 roku, a ich produkcję jako pierwsza rozpoczęła amerykańska firma Crayola. Kredki te szybko się przyjęły i zaskarbiły sobie sympatię zarówno dzieci, jak i rodziców. Dlaczego? Ze względu na liczne zalety, które sprawiają, że wyróżniają się spośród innych, podobnych produktów.

    Więcej…  
  • Polacy spędzają w internecie średnio 11 godzin dziennie.

    Statystyczny Polak korzysta z internetu łącznie o 5 godzin więcej niż jeszcze dwa lata temu. Jednocześnie prawie podwoił się odsetek tych, którzy chętnie testują nowe technologie i kupują gadżety. Eksperci McKinsey & Company zwracają uwagę na to, że cyfrowa rewolucja w polskim społeczeństwie szybko postępuje. Z drugiej strony rośnie również zaufanie Polaków do cyfrowych innowacji, czego dobrym przykładem jest rosnąca popularność usług finansowych i handlu online. Opracowanie strategii działania w internecie to dziś jedno z głównych wyzwań, przed jakim stoją przedsiębiorstwa. 

    Więcej…