Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Hity sprzedażowe

Totalna nowość w marce ESCUELA!

Polecamy

Idealne do tworzenia zestawów prezentowych.

Subskrypcja

Ocena użytkowników: 3 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

Witryna Amazon.pl stała się faktem. 27 stycznia amerykański gigant oficjalnie ogłosił zamiar otwarcia polskiej strony. Powinno to pozytywnie odcisnąć się na rozwoju polskiego rynku sklepów internetowych i przynieść korzyści zarówno kupującym, jak i sprzedającym – oceniają eksperci. Co więcej, przyciągnie to do Polski nowe firmy technologiczne i narzuci wyższe standardy, ułatwi też wyjście poza granice kraju rodzimym przedsiębiorcom. Rewolucji na rynku na razie jednak nie będzie.

– Amazon jest największą, najbardziej rozwiniętą firmą e-commerce’ową świata, a więc na pewno dostaniemy solidną dawkę informacji, kompetencji i doświadczeń, ale też wszyscy lokalni gracze – najwięksi i trochę mniejsi – będą musieli podciągnąć swoje kompetencje, żeby skutecznie z nim konkurować  – mówi Marcin Kuśmierz, prezes zarządu firmy Shoper, dostarczającej narzędzia do stworzenia sklepu internetowego. – Nie spodziewam się, żeby wejście Amazona do Polski krótkookresowo zmieniło znacząco układ sił na rynku, niemniej jednak to jest gracz niezwykle cierpliwy, konsekwentny, stabilnie inwestujący i myślący długofalowo. To duża zmiana, bo polscy gracze myślą raczej krótko- bądź średnioterminowo.

Imperium Jeffa Bezosa warte jest obecnie według giełdowej wyceny 1,64 bln dol., czyli w przeliczeniu ponad 6 bln zł. Dla porównania wartość produktu krajowego brutto całej Polski w rekordowym 2019 roku to niespełna 2,3 bln zł. W ciągu pięciu ostatnich lat kurs akcji Amazona wzrósł niemal sześciokrotnie. Pandemia przyspieszyła jeszcze jego ekspansję, a tylko w pierwszych tygodniach zamrożenia gospodarek firma musiała zatrudnić na całym świecie 100 tys. dodatkowych pracowników, by nadążyć z realizacją zamówień. Internetowy gigant ma obecnie swoje witryny krajowe w 18 krajach – w ubiegłym roku zainaugurował strony holenderską i szwedzką. Wcześniej w obu tych krajach, podobnie jak teraz w Polsce, klienci i sprzedawcy mogli korzystać z niemieckiej strony Amazon.de w lokalnych wersjach językowych.


Słuchaj całą wypowiedź


– Jest znacznie więcej plusów wynikających z ogłoszenia wejścia Amazona do Polski niż zagrożeń. Wraz z nim przyjdą bowiem kolejne inwestycje w rozwój rynku e-commerce’owego, przede wszystkim technologii dostępnej zarówno na platformie Amazona, jak i konkurentów. To jest bardzo dobra wiadomość – ocenia Marcin Kuśmierz. – Ekspozycję na bezpośrednią konkurencję ma największy polski marketplace Allegro, który jest świetną firmą, o bardzo solidnych i silnych fundamentach. Myślę, że jeszcze przez wiele lat pozostanie liderem rynku i może czuć się dość komfortowo, ale na pewno będzie musiał rozwijać szybciej swoją ofertę, być bardziej konkurencyjny i bardziej efektywnie walczyć o względy sprzedawców, ale też kupujących. To spowoduje, że obsługa klienta będzie na wyższym poziomie niż do tej pory.

Amazon działa już w Polsce od 2014 roku, jednak wyłącznie jako operator centrów logistycznych, które obsługują zachodnie rynki. Obecnie jest ich dziewięć, a jeszcze w tym roku pojawi się dziesiąte, w Świebodzinie. Według Amerykańskiej Izby Handlowej jest to największy amerykański pracodawca w naszym kraju, zatrudniający ponad 18 tys. pracowników. Tylko w ubiegłym roku przybyło mu ponad 2 tys. zatrudnionych w nowo otwartych centrach w Gliwicach i Łodzi. W Świebodzinie pracę znajdzie kolejny tysiąc. Na całym świecie w strukturach firmy pracuje już ponad milion osób.

– Nie powinniśmy się obawiać monopolu ze strony Amazona, nawet w horyzoncie wielu lat, bo mamy bardzo silnych, dobrze rozwiniętych i świetnie funkcjonujących graczy e-commerce na rynku polskim bądź pochodzących z Polski – przewiduje prezes Shopera. – Jeśli jego wejście ma odcisnąć jakieś piętno na rynku, to spodziewam się, że nastąpi to za pięć, sześć, może siedem lat. Amazon bardziej stara się walczyć o względy klienta jakością niż niską ceną, a pamiętajmy, że polski rynek, także e-commerce’owy, to rynek o dużej wrażliwości cenowej klientów. Oni przede wszystkim zwracają uwagę na cenę.

Jak podkreśla ekspert, na niższe ceny może jednak wpłynąć większa konkurencja na rynku.

– Wejście Amazona to też jest dobra wiadomość dla sprzedających, bo zyskują kolejne atrakcyjne miejsce, gdzie mogą zamieścić swoją ofertę do klientów końcowych. Amazon jest wymagającym partnerem dla sprzedających, więc będą musieli się nauczyć z nim pracować, zaakceptować jego warunki sprzedaży związane z obsługą klienta, reklamacji, płatności – wylicza Marcin Kuśmierz. – To na pewno pomoże sprzedawcom zbudować kompetencje w zakresie sprzedaży międzynarodowej, więc łatwiej im będzie zacząć sprzedawać za granicą.

Prezes Shopera dodaje jednak, że właściciele e-sklepów – choć powinni rozważyć dywersyfikację sprzedaży na Amazonie – to przede wszystkim powinni inwestować we własną markę, jej rozpoznawalność oraz własne kanały sprzedażowe.

Wybrane ogłoszenia

Farby pakowane po 500 ml.
Flamastry artystyczne Alpino - 30 kolorów
Teczka Zippi Bag z metalowym zamkiem.
5 kolorów zabawy.
Podręczna drukarka etykiet
Maseczka ochronna 2 warstwowa z fizeliny
Tierra Group poszukuje handlowca!
Idealne do tworzenia zestawów prezentowych.
Totalna nowość w marce ESCUELA!
Nowa oferta marki JOVI

Konkursy

  • Redakcja 1509 5.00

    Odbierz Voucher wartości 100 zł i uzyskaj miano "najbardziej kreatywnego przedszkola" - part II

    Marka JOVI, z którą od kilku lat współpracujemy, w swoich działaniach przede wszystkim wspiera kreatywność. To dlatego, po raz kolejny tuż przed 1 dniem wiosny, który będzie miał miejsce 21 marca, chcemy dać szansę wszystkim placówkom edukacyjnym:…
  • Redakcja 2440 5.00

    Najlepsza przestrzeń biurowa - konkurs!!

    Mamy dość szarości za oknem! Mamy dość smutku z powodu Covidu! Ten rok ogłaszamy rokiem koloru, nawet gdybyśmy mieli sobie go sami namalować.
  • Wygraj kolczyki od firmy TAXOR

    Redakcja 5753 4.58
    Tym sposobem nasza przyjaźń z salonami TAXOR rozwija się. Po raz kolejny, z okazji nowego roku ta rodzinna firma przekazała prezent dla naszych Czytelników. Wierzymy jednak, że kolejna tura zabawy…
  • Odbierz Voucher wartości 100 zł i uzyskaj miano "najbardziej kreatywnego przedszkola"

    Redakcja 3142 5.00
    Marka JOVI, z którą od kilku lat współpracujemy, w swoich działaniach przede wszystkim wspiera kreatywność. To dlatego, tuż przed Mikołajkami chcemy dać szansę wszystkim placówkom edukacyjnym:…
  • Wygraj 7-dniowy pobyt dla całej Twojej rodziny

    Redakcja 894 5.00
    Sezon wakacyjny już dawno dobiegł końca. Jednak my chętnie wracamy do wspomnień. W tym roku było troszkę inaczej niż dotychczas, gdyż ze względu na pandemię podróżowaliśmy z naszymi rodzinami…
  • Wygraj kolczyki i zabłyśnij!

    Redakcja 3526 4.74
    To nie jest typowy konkurs branżowy, chociaż zważywszy na ilość spotkań targowych i imprez sprzed pandemii, ta nagroda jak najbardziej wpisuje się w kulturę branży :)

Losowo wybrane artykuły branżowe

  • DELL w ofercie Rafcom

    Warszawska firma Rafcom, działająca na rynku od ponad 13 lat, w tym roku sukcesywnie poszerza swoją ofertę. Tym razem firma postawiła na markę DELL. 

    Więcej…  
  • Branża PBS podsumowuje 2015 rok

    Bardzo często od naszych Czytelników słyszę pytanie: Jak branża zakończyła 2015 rok? Jakie panują w niej nastroje? Idąc więc za potrzebą rynku przez kolejne tygodnie publikować będziemy komentarze Właścicieli, Prezesów, Dyrektorów na temat minionych 12 miesięcy i życzeń na kolejny rok.

    Więcej…