Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Hity sprzedażowe

Totalna nowość w marce ESCUELA!

Polecamy

Alpino Experience Dual Artist 12 kolorów

Subskrypcja

Ocena użytkowników: 2 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

1 lipca 2015 roku katalog towarów objętych mechanizmem odpowiedzialności solidarnej na gruncie podatku VAT został rozszerzony m.in. o materiały eksploatacyjne do drukarek. Oznacza to nic innego jak możliwość wpłacenia kaucji gwarancyjnej na poczet przyszłych zaległości podatkowych. Zmiany uderzą w duże i małe firmy. Jak na tę informację zapatruje się firma Action? O tym i o wielu innych aspektach zmian rozmawiamy z Rafałem Ornowskim, Pełnomocnikiem Zarządu Action S.A. ds marki ActiveJet.

Daria Kostera: Zmiana sprzed pół roku chyba korzystnie wpływa na rynek?

Rafał Ornowski: Przede wszystkim wytłumaczmy o co w tym wszystkim chodzi. Otóż wniesienie do Urzędu Skarbowego tzw. kaucji gwarancyjnej przez sprzedawcę zwalnia nabywcę towarów z odpowiedzialności solidarnej za ewentualne zaległości podatkowe sprzedawcy. Innymi słowy, chodzi o to, aby uwolnić od odpowiedzialności podatkowej kupującego w kontaktach handlowych sprzedawcy z nieuczciwymi przedsiębiorcami. Oczywiście zakupy muszą dotyczyć tzw. towarów wrażliwych, czyli produktów wymienionych w nowelizacji ustawy o odwróconym podatku VAT. Nabywca takich towarów może się „wyłączyć” z odpowiedzialności solidarnej, jeśli kupił towar od podmiotu wymienionego na dzień dokonania dostawy towarów w prowadzonym przez Ministerstwo Finansów w formie elektronicznej (http://kaucja-gwarancyjna.mofnet.gov.pl/) i opublikowanym w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów wykazie. 

Jak na te zmiany zareagował rynek? 

Z naszych obserwacji wynika, że rynek do kaucji podchodzi na razie z dużą rezerwą, aczkolwiek my w Action chcemy dać naszym kontrahentom pełne bezpieczeństwo transakcji, dlatego taką kaucję wnosimy.

Czy małe podmioty też będą musiały ją płacić? 

Aby podmiot został wpisany do wykazu, kaucja gwarancyjna powinna odpowiadać 1/5 kwoty podatku należnego od przewidywanej przez dostawcę w danym miesiącu wartości sprzedaży towarów wrażliwych. Kaucja gwarancyjna nie może być jednak niższa niż 200 000 zł i nie musi być wyższa niż 3 000 000 zł.

O czym świadczy wniesienie takiej kaucji?

Z wniesienia kaucji gwarancyjnej do urzędu skarbowego nie wynika żadne ryzyko, a  jedynie jest to potwierdzenie transparentnej polityki zakupowej prowadzonej przez danego sprzedawcę. Kaucja bowiem stanowi zabezpieczenie zapłaty podatku w związku z dokonywaniem dostaw tych towarów. Wprowadzenie takiego rozwiązania umożliwia dostawcom wpis do wykazu podmiotów, które wniosły kaucję gwarancyjną w odpowiedniej wysokości, zawierającego, oprócz danych dostawcy, informację o wysokości kaucji gwarancyjnej. Dane z wykazu, bądź ich brak, pozwoli nabywcom na ocenę, czy transakcje z tym podmiotem niosą np. ryzyko możliwości potencjalnego wystąpienia solidarnej odpowiedzialności.

Czyli warto współpracować z firmami, które dokonały wpłaty kaucji?

Dokładnie. Pamiętajmy, że w świetle nowych regulacji, nabywca, czyli kupujący jest solidarnie odpowiedzialny wraz z dostawcą, czyli sprzedawcą za zaległości podatkowe wynikające z niewpłacenia do Urzędu Skarbowego kwoty podatku na czas, w części proporcjonalnie przypadającej na dostawę tych towarów. Odpowiedzialność zaistnieje wtedy, kiedy nabywca wiedział lub miał uzasadnione podstawy do tego, aby sądzić, że cała kwota podatku lub jej część nie została lub nie zostanie wpłacona na rachunek Urzędu Skarbowego.

Co jednak w przypadku, gdy klient mimo wszystko zakupi towar w firmie, która nie widnieje na liście Ministerstwa Finansów?

No cóż. Zawsze podejmuje pewne ryzyko, szczególnie gdy jego współpraca nawiąże się z podmiotami gospodarczymi, które do nowych przepisów podchodzą sceptycznie. Wtedy, jak już wspomniałem, ponosi on współodpowiedzialność za niezapłacony podatek. Niezależnie od interpretacji ustawy, jej cel jest słuszny. 

To znaczy? 

Po pierwsze, wprowadzone zmiany dotyczące  podatku od towarów i usług mają za zadanie pełniejsze dostosowanie przepisów dotyczące podatku od towarów i usług do prawa unijnego. Drugim, według mnie najistotniejszym celem ustawy, jest zapewnienie większej skuteczności poboru VAT oraz zapobieganie wyłudzeniom zwrotu tego podatku w obrocie towarami wrażliwymi. Pośrednio więc nowe prawo ma gwarantować bezpieczeństwo podmiotom handlującym tymi towarami. 

Jak sprawa wygląda od strony dystrybutora m.in. materiałów eksploatacyjnych? Czy dla dystrybutorów wprowadzenie tej nowelizacji może być utrudnieniem organizacyjnym i technicznym?  

Jak każda zmiana w organizacji, również i ta budzi na początku wiele pytań, pociąga za sobą nowe obowiązki i dodatkową pracę. Natomiast w Action od początku staraliśmy się tę zmianę właściwie przełożyć na język firmy. I myślę, że sprostaliśmy wysokim wymaganiom formalnym, prawnym, technicznym i operacyjny. Moim zdaniem, ten trudny i stosunkowo krótki etap mamy już za sobą. Podjęliśmy się tego, gdyż wierzymy, iż nowelizacja ustawy o VAT w długim terminie uzdrowi rynek poprzez zmniejszenie skali oszustw. 


Więcej na temat solidarności podatkowej na stronie:

http://www.scanner.com.pl/wiadomosci/z-kraju/656-solidarnosc-podatkowa-w-handlu-materialami-eksploatacyjnymi

 

Wybrane ogłoszenia

100 chusteczek w wygodnym opakowaniu.
Pióra wieczne i kulkowe na naboje.
Kolorowe maseczki w dwóch rozmiarach.
Alpino Experience Dual Artist 12 kolorów
To najtańsze urządzenie drukujące do zastosowań do ...
5 kolorów zabawy.
Polska marka artykułów czyszczących.
Flamastry artystyczne Alpino - 30 kolorów
Samoprzylepne uchwyty do większości rodzajów kabli ...

Losowo wybrane artykuły branżowe

  • „Przywozimy radość, zbieramy uśmiechy”

    Ciężarówka zabawek Wadera dla pacjentów szpitala dziecięcego w Krakowie-Prokocimiu

    Więcej…  
  • MARKI „PRIVATE LABEL”

    Od tej strony częstochowska firma chyba jeszcze nie była znana. Producent/ dystrybutor wielu znanych marek na rynku wspiera inne firmy. Jak? O tym w artykule.

    Więcej…