Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!


Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna
 

Jak powszechnie wiadomo, użytkowanie drukarki bez względu na wykorzystywaną przez nią technologię druku, wiąże się ze zużywaniem materiałów eksploatacyjnych takich jak tusze lub tonery. Prędzej czy później nawet najbardziej wydajny wkład będzie musiał być poddany wymianie. W samej tylko Polsce sprzedaż tonerów do drukarek laserowych wynosi ponad 100 milionów sztuk rocznie. Z tego powodu bardzo ważne jest to, aby znać zasady postępowania z opróżnionymi pojemnikami. Wg szacunkowych badań nawet 75% tonerów i tuszów do drukarek może być w niewłaściwy sposób po prostu wyrzucanych do kosza.

DLACZEGO NIE MOŻNA WYRZUCAĆ PUSTYCH TONERÓW DO KOSZA

Tusze i tonery są materiałami chemicznymi. Ich resztki pozostałe w wyrzuconych pojemnikach mogą powodować zagrożenie dla środowiska naturalnego, powodując zanieczyszczenie gleb, wód oraz powietrza, dlatego pod żadnym pozorem nie można wyrzucać ich do kosza, jakkolwiek bezproblemowych rozwiązaniem by to nie było – podobnie jak nie czyni się tego ze zużytymi bateriami, odpadami budowlanymi lub przeterminowanymi lekami.

Tusze i tonery do drukarek mają bardzo bogaty skład – w tych pierwszych znajdują się między innymi takie związki jak: woda, pigmenty, związki chelatowe, konserwanty, polimery i koagulanty.

O ile substancje pozostałe na wydruku są nieszkodliwe dla zdrowia ludzi i zwierząt, tak nie można tego powiedzieć o niektórych związkach metali, które zostają w zużytych pojemnikach.

Same pojemniki służące do przechowywania wkładu również nie pozostają obojętne środowisku. W zdecydowanej większości są one wykonane z tworzywa sztucznego, najczęściej z plastiku, który rozkłada się przez kilkaset lat.

PRZEPISY DOTYCZĄCE UTYLIZACJI TONERÓW

Odpowiednie postępowanie ze zużytymi materiałami drukarskimi jest bardzo ważne. W Polsce wymóg ten jest stosowany jednak głównie w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą. Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 roku wymusza na firmach bezpieczną utylizację szkodliwych odpadów – do których niewątpliwie należą tonery i tusze, a także prowadzenie ewidencji dotyczącej tejże utylizacji, tzw. Karty Przekazania Odpadów, by w razie kontroli przedstawić ją stosownym organom, takim jak Inspekcja Ochrony Środowiska. W przypadku konsumentów nie istnieje ustawowy wymóg prowadzenia tego typu statystyk, co nie oznacza jednak, że nie mają oni obowiązku dbania o należyte pozbycie się zużytych materiałów.

Utylizacja pozostałości po tonerach i tuszach jest więc obowiązkiem zarówno osób fizycznych, jak i prawnych, wynikającym nie tylko z ustawy, pod groźbą kary pieniężnej, ale również dyktowanym dbałością o nasze wspólne dobro, jakim jest naturalne środowisko. Miejsc, w których można przekazać zużyte materiały eksploatacyjne w celu utylizacji jest wiele, dzięki czemu nie powinno to stanowić żadnego problemu.

Ustawa z 11 września 2015 roku o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym narzuca na większych sprzedawców obowiązek przyjęcia zużytych odpadów tego typu. W praktyce okazuje się, że ustawa ta jest również respektowana przez drobniejszych przedsiębiorców. Coraz częściej jest możliwe przekazanie zużytego tonera lub tuszu w sklepach niezajmujących się ich dystrybucją, gdzie można umieścić je w specjalnie oznaczonych pojemnikach, identycznie jak robi się to z bateriami lub innymi elektroodpadami. Oprócz tego, istnieją także firmy zajmujące się skupem tuszów i tonerów, dzięki czemu, oprócz wykonania dobrego gestu względem przyrody, można również odzyskać część zainwestowanych środków. I na koniec, omawianą kwestią zajmie się także  Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych, tzw. PSZOK. Owe punkty można znaleźć w każdej gminie. Można tam przekazać niemal wszystkie odpady niekwalifikujące się jako możliwe do wyrzucenia do zwykłych pojemników na śmieci, przykładowo odpady wielkogabarytowe, pozostałości budowlane, przeterminowane artykuły medyczne i chemiczne, zużyte baterie, akumulatory, sprzęt elektryczny i elektroniczny – w tym właśnie tusze i tonery. Polecamy zapoznanie się z Ustawą z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach.

GDZIE ODDAĆ LUB SPRZEDAĆ PUSTY TONER TUSZ DO DRUKARKI?

Odpowiednie pozbycie się zużytych wkładów do drukarek jest bardzo ważne. Każdy świadomy użytkownik tych urządzeń powinien dbać o to, aby korzystanie z nich wiązało się z jak najmniejszymi stratami dla środowiska poprzez oddawanie zużytych tuszów i tonerów w specjalnie wyznaczonych do tego miejscach. Są to głównie:

Warto zwrócić uwagę na fakt iż część tuszów czy tonerów (głównie oryginalnych) może być po prostu przez nas sprzedana do wyspecjalizowanej firmy. Cenniki na puste tusze i tonery są powszechnie dostępne w internecie, tak więc poza obowiązkiem i ochroną środowiska możemy skutecznie obniżyć koszty naszego druku.


REKLAMA

Wybrane ogłoszenia

Teczka Zippi Bag z metalowym zamkiem.
Recenzja stworzona przez Olę z : https://www.faceb ...
Nowa oferta marki JOVI
Idealna dla dzieci i dorosłych.
Maseczki z indywidualnymi nadrukami typu logo, zdj ...
Teczka wolnostojąca z 13 przegródkami.
Flamastry artystyczne Alpino - 30 kolorów
Ręcznie malowane torebki.
Płyny do czyszczenia sprzętu elektronicznego.
Tierra Group poszukuje handlowca!
Kolorowe maseczki w dwóch rozmiarach.

Losowo wybrane artykuły branżowe

  • Maile i spotkania to najwięksi pożeracze czasu w pracy

    Według badań zrealizowanych na zlecenie Ricoh przez Censuswide, największymi pożeraczami czasu w pracy są duża liczba wiadomości e-mail (41%) i spotkania (37%). Skutecznymi narzędziami, które przyczynią się do poprawy efektywności pracy są natomiast automatyzacja i sztuczna inteligencja. 65% badanych uznało, że wprowadzenie automatyzacji pewnych procesów wpływie pozytywnie na ich efektywność a 52% uznaje, że wdrożenie narzędzi wykorzystujących potencjał sztucznej inteligencji będzie miało pozytywny wpływ na sposób w jaki pracują. 45% respondentów wskazało, że dzięki nim byliby w stanie zaoszczędzić nawet 2 godziny dziennie. Badanie przeprowadzono na próbie 3 600 pracowników z 21 krajów w tym Polski, Niemiec i Francji.

    Więcej…  
  • „eKatalogi” - nowe możliwości rozwoju działalności przedsiębiorców, nowe rynki zbytu

    Urząd Zamówień Publicznych właśnie udostępnił narzędzie dające możliwość oferowania i sprzedaży produktów przez Internet. eKatalogi to nowa Platforma także dla naszej branży.

    Więcej…