Celem Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy zgodnego z normą BS OHSAS 18001:2007 jest zarządzanie działaniami na rzecz poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy pracowników oraz osób trzecich znajdujących się na terenie przedsiębiorstwa. Narzędzie to zapewnia poprawę warunków pracy, dzięki czemu zwiększa się wydajność i jakość oferowanych usług.
Z dniem 18 maja 2016 roku, warszawski dystrybutor materiałów eksploatacyjnych marki PRISM - firma Rafcom - uzyskała prawo do posługiwania się certyfikatem ISO 18001. Norma ta potwierdza, że system wykorzystywany przez Rafcom skupia uwagę na wykrywaniu ewentualnych przyczyn wypadków i ich eliminowaniu, zanim doprowadzą one do niepożądanych zdarzeń, jak również na wypracowaniu sposobów skutecznego reagowania na sytuacje już zaistniałe, związane z wystąpieniem wypadków i awarii oraz zapobieganiu chorobom zawodowym. Norma ta adresowana jest dla wszystkich firm, które chcą podjąć działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy. Celem systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy jest osiąganie ciągłej poprawy skuteczności działań na rzecz BHP. Norma definiuje 20 obszarów zarządzania bezpieczeństwem pracy, m.in.
- monitoring wypadków,
- szkolenie kadry kierowniczej,
- środki indywidualnej ochrony,
- higiena pracy i ochrona zdrowia,
- bezpieczna technika,
- bezpieczeństwo poza pracą,
- przygotowywanie planów na wypadek awarii,
- kontrola wewnętrzna oraz wiele innych.
Ze względu na swoją budowę i wymagania umożliwia łatwą integrację z innymi normami serii ISO.